top of page

Het omstreden verschil tussen mannen en vrouwen

Een thema waar ik veel over nadenk... En best gevaarlijk om te posten.. Het ligt namelijk nogal gevoelig.


street corner

Al lang heerst er in de wereld het idee dat het ene geslacht waardevoller is dan het andere.⠀

De geschiedenis kent vooral mannelijke overheersing. ⠀

Een logische reactie is nu dat vrouwen zichzelf boven mannen / gelijk proberen te stellen.⠀

Ze proberen harder te worden, proberen gelijkheid te creëeren door "hun mannetje te staan."⠀

Als je het mij vraagt: allebei niet oké. ⠀

Het een is niet beter dan het ander. ⠀

Er is niets superieurs aan het geslacht dat je hebt. Niet als man. Ook niet als vrouw. ⠀

Maar... We zijn wél anders. ⠀

We zijn gelijkwaardig, maar hoeven niet 'gelijk' te zijn. ⠀

Dit is een subtiel verschil waar veel mensen over struikelen. ⠀

Als we namelijk proberen hetzelfde te zijn, komen we bedrogen uit. ⠀

We lopen het gevaar het beste van onszelf te verliezen in de poging te zijn zoals de ander. ⠀

Wanneer we omarmen dat we niet op elkaar hoeven te lijken, maar wél gelijkwaardig zijn.. kunnen we ten volle staan voor wat en wie we zijn. ⠀

Mensen. Met unieke kwaliteiten. Ieder essentieel. Ieder krachtig op een eigen manier. ⠀

(let op: ik heb het in deze post NIET over transgenders of over homo/hetero, dat is een ander verhaal waarbij ik zeg: kom vol trots uit voor wie je bent en hoe je je voelt!) ⠀

Ik heb het over vrouwen die zich vrouw willen voelen en mannen die zoeken naar hun mannelijkheid. ⠀

In de huidige maatschappij durven een hoop vrouwen niet uit te komen voor hun eigen vrouwelijkheid. ⠀

Er heerst nog steeds de ongeschreven regel dat we harder moeten worden. Maar daarmee verliezen we prachtige vrouwelijke kwaliteiten: gevoeligheid, zachtheid, openheid, verbinding. ⠀

Wat voor zin heeft het om verkrampt te proberen OF wit OF zwart te zijn, terwijl we samen Yin Yang kunnen zijn?⠀

Prachtig in balans. ⠀

Gelijkwaardig in onze verschillen. ⠀

Ik ontdek hoe bevrijdend het is om mijn eigen vrouwelijkheid te ommarmen. ⠀

Laten we niet proberen gelijk te zijn, maar elkaar aan te vullen met onze uniekheid. ⠀

Als we dat durven.




Commentaires


DSC_5807_edited.jpg

Nieuwsgierig naar mij? 

Wil je weten waar mijn hersenspinsels vandaan komen? 

Waardevolle posts in je mailbox? 

Je hoort van me!

  • Instagram - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • LinkedIn - Black Circle
bottom of page