top of page

Teamwork tussen hoofd, lijf en ziel: van ‘moeten’ naar ‘willen’

In gesprek met personal coach Evodie

Personal Coach Amsterdam

Wil je snel schakelen, veel uit een dag halen en je lekker voelen op je werk en privé? Dat wensenlijstje hebben we allemaal. Je wilt snel, creatief en voluit leven. Maar hoe zorg je er met al je ambities voor dat je niet uitgeput raakt?


Een aanstekelijke energie en ambitieuze visie


Ik ging in gesprek met Evodie Koolstra over haar visie en werkwijze als personal coach. Met aanstekelijk enthousiasme vertelt ze me wat ze nu écht belangrijk vindt in haar coaching en hoe ze ambitieuze mensen helpt om alles uit hun leven te halen.


“Het kan”, vertelt Evodie me. “Maar alleen als je je lichaam geeft wat het nodig heeft.”


Goede intenties zonder resultaat en nog meer ‘moeten’


Evodie vertelt me over de efficiency-slag die voor velen nog te maken valt. Veel mensen proberen al langere tijd met de beste intenties gezonder te leven, maar zonder blijvend resultaat. Ze steken veel geld en energie in materiaal, abonnementen en begeleiding, maar ondanks alle inspanningen is het effect maar kort. Langdurige leefstijlverandering lijkt maar niet te passen in hun drukke agenda en het voelt vaak als nog meer ‘moeten’ bovenop alle andere verplichtingen.


Pushen versus zorgvuldig afstemmen

“Nog meer pushen en fysieke doelen stellen vanuit onvrede werkt averechts.”, vertelt Evodie. Als het niet in jouw agenda past en niet bij jóuw intrinsieke motivatie, dan zal het je niet helpen. “Mijn coaching is heel persoonlijk. We zoomen in op het individu, maar altijd in relatie tot zijn of haar omgeving. De privé- en werkomgeving waar iemand zich dag in dag uit in bevindt zijn cruciaal bij het vormgeven van een doeltreffende aanpak.”


Het gaat dus over specifiek jouw leven en jouw agenda. Maar naast de überpersoonlijke insteek, zijn er ook altijd universele zaken die voorbij komen in Evodies coaching.


"Nummer één is respect voor je lichaam."

Je lijf kan je voortstuwen, maar het kan je ook tegenhouden


Alleen wanneer je respectvol met je lichaam omgaat kan het je ondersteunen in je ambities. Wanneer je namelijk over je eigen grenzen gaat, raak je uitgeput. Je lichaam houdt dan tegen waar je met je hoofd zo graag naartoe wil.


Neem je lichaam serieus


Je lichaam serieus nemen gaat enerzijds over welke brandstof je het geeft. Wat eet en drink je? Wat is letterlijk de brandstof waarop jouw motor draait? Anderzijds gaat het over het vinden van een balans tussen in- en ontspanning. Want als je vaak op het gaspedaal staat… hoe balanceer je dat dan? Wat is de kwaliteit van je slaap? Hoeveel beweeg je op een dag? En hoe vaak ben je écht ontspannen?


Teamspirit tussen hoofd, lijf en ziel: niet meer ‘moeten’ maar ‘willen’


Naast je hoofd en lichaam heb je ook nog je ziel om serieus te nemen. Jouw kern. Jouw drijfveren en verlangens. Wanneer je namelijk helder hebt wat jou diep van binnen drijft en daarop inspeelt... dan verandert ‘moeten’ in ‘willen’. Dan wil je goed voor jezelf zorgen omdat je weet dat het je helpt bij het bereiken van je doelen.


Wanneer je respectvol leert omgaan met je lijf en weet wat je onderliggende motivatie is, ontstaat er een prachtige samenwerking tussen je hoofd, lijf en ziel. “De sleutel tot deze balans vinden we vaak in beweging,” zegt Evodie. “In beweging liggen namelijk de meeste antwoorden.”


Leiden, vragen en persoonlijk meesterschap


Evodie legt een grote nadruk op meesterschap. “Een coach pur sang stelt vragen die de klant helpen tot inzichten te komen en adviseert nooit”, vertelt ze. “Ik kan echter wel een leidende rol op me nemen. Ik geloof namelijk heilig in de combinatie van vragen stellen én het delen van mijn expertise op het gebied van o.a. voeding, beweging en het brein. Zowel vragen als leiden kan de voedingsbodem zijn voor écht efficiënte en blijvende leefstijlverandering. In de eerste periode zet ik de koers uit en geleidelijk aan nemen mijn klanten het roer over. Mijn doel is dat ze na zes maanden zelf meester zijn en mij niet meer nodig hebben.”


“Wat is volgens jou een goede coach?”, vraag ik tot slot aan Evodie


Ze vertelt me dat een goede coach altijd oprecht nieuwsgierig is en vanuit die houding de juiste vragen stelt op het juiste moment. Het allerbelangrijkste uitgangspunt hierbij is het onderscheid maken tussen het ‘zijn’ van een mens en het gedrag.


“Wat je zegt, doet of nalaat is namelijk niet wie je bent. Ik kan je confronteren met je gedrag, maar jij als persoon, jij bent altijd oké”, legt ze uit.

Vanuit deze basis werkt ze met mensen aan een betere samenwerking tussen hoofd, lijf en ziel. Bloedeerlijk, nieuwsgierig en altijd respectvol.








PS. Meer weten over Evodie en haar coaching? Neem een kijkje op haar website:


Commentaires


DSC_5807_edited.jpg

Nieuwsgierig naar mij? 

Wil je weten waar mijn hersenspinsels vandaan komen? 

Waardevolle posts in je mailbox? 

Je hoort van me!

  • Instagram - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • LinkedIn - Black Circle
bottom of page